We leven op dit moment in een rare wereld. We worden compleet overspoeld door de verschrikkelijke gevolgen van het Coronavirus. Dit heeft veel gevolgen voor iedereen en dus ook voor jou als kapper. We vroegen Dominic Vleer hoe hij hiermee omgaat.
Hoe valt bij jou het nieuws dat salons moeten sluiten tot in ieder geval 6 april?
Het was te verwachten. Met de getroffen noodmaatregelen vanuit de overheid en het RIVM voor andere beroepen, zoals de horeca en andere dienstverlenende beroepen was het voor de beautybranche duidelijk dat er ook een sluiting zou voortkomen uit de noodmaatregelen. Dit sluit echter niet uit dat ik het als ondernemer een vreselijk moeilijke tijd vind. Ik geloof er wel heilig in om het op een positieve manier aan te pakken en te kijken waar jouw kansen en mogelijkheden liggen als ondernemer. Angst is immers een slechte raadgever.
Wat zijn de reacties van klanten?
Heel wisselend. De één leeft volkomen met mij mee en biedt mij hartverwarmende steun, de ander vraagt tips en adviezen voor de komende periode om zo goed mogelijk voor de dag te komen en soms krijg ik ook de vraag of ik niet toch iets voor de klant in kwestie kan betekenen. Dat laatste is voor mij in deze periode als het gaat om behandelingen een no go. Ik heb voldoende tips en tricks die ik kan delen en daarvoor ben ik ook bereikbaar voor ieder die advies nodig heeft.
Hoe zorg je ervoor dat je het hoofd koel houdt in deze tijden?
Ik zit middenin een verbouwing van mijn nieuwe Atelier. Ik had gepland 8 april een grootse opening te houden. Helaas loopt dit anders. Ook heb Ik flink geïnvesteerd in mijn nieuwe salon. Ergens voel ik een druk, onrust en stress, maar die gevoelens zet ik al snel om in positiviteit en kracht. Ik bekijk de mogelijkheden die ik nu voor handen heb en roei ik met de riemen die ik heb. Zo heb Ik heb een TO-Dominic-List geschreven voor collega-kappers met 20 tips waarop je de focus kunt leggen om de komende periode effectief en efficiënt te benutten. Om de vrije tijd als je toch binnen moet zitten goed te gebruiken.
Vanuit paniek of angst handelen is altijd een hele slechte manier om dingen te overwegen. Zie het als een moment van bezinning waar ruimte wordt gecreëerd voor dingen die al een langere tijd op de welbekende stapel liggen. Ik ga bijvoorbeeld DMNC LIVE organiseren. Een live moment één keer per week waar ik collega-kappers, ondernemers en klanten tips en adviezen zal gaan geven. Dit is een idee dat al langer op de stapel lag maar, waar ik nu ineens tijd voor heb.
Wat vind je van bepaalde acties van collega’s?
Ik zie hele leuke acties voorbij komen van collega’s. Thuis kits gevuld met haarproducten, adviezen en tools voor de klanten. Dat vind ik een goed idee om toch wat extra inkomen te verkrijgen en je klant te ondersteunen waar nodig naar behoeften. Echter vind ik de kleurservice die vele collega’s aanbieden een ander verhaal. Ik snap dat kappers de consument willen helpen om zolang het duurt de service en ondersteuning te bieden waar nodig, maar realiseer je dat je daarmee ook een stuk expertise weggeeft. Je verliest de controle over de dienst/product. Zo’n service is misschien heel goed bedoeld en sociaal wenselijk vanuit het perspectief van de klant, maar niet helemaal het advies dat passend is. Ik zou kijken naar bijvoorbeeld opsteek/stylingtips op de uitgroei zo lang mogelijk te camoufleren. Mijn vraag is dan ook: zijn kits met een schaar en een how-to tutorial dan ook een goed idee? Lijkt mij niet. Zeker in een markt waar iedere consument al een expert is en alles op internet te verkrijgen.
Hoe zorg jij voor je klanten in deze rare tijden? Of is dat sowieso onmogelijk?
Ik ben in deze periode een voorstander van een zo persoonlijk mogelijk contact met mijn klanten. Ze hebben allemaal mijn telefoonnummer, ze kunnen mij per Whatsapp en social media bereiken. Iedere consument is anders en daar hoort ook een op maat gemaakt advies bij. Op deze manier krijgt mijn klant het advies wat hij/zij daadwerkelijk nodig heeft op dit moment.
Heb je tips voor andere kappers om te zorgen dat de klanten straks weer terugkomen?
Blijf met je klant in contact en blijf zichtbaar. Dit kun je op veel verschillende manieren doen door bijv. met een nieuwsbrief, op social media of maak het nog persoonlijker en bel je klantrelaties tijdens of na deze periode eens op. Bedenk een leuke actie als trouwe en loyale waardering.
Wat ga je de komende weken doen?
Mijn weken zitten bommetje vol. Ik had deze periode al meer ruimte in mijn agenda doordat ik mijn nieuwe concept ga openen. Mijn freelance-opdrachten en educatie zijn allemaal geannuleerd, de tijd die daardoor is vrijgekomen ga ik benutten om achter de schermen aan mijn bedrijf, mijn educatieplatform te werken en de plannen en ideeën die op de stapel lagen verder uit te werken. Genoeg werk aan en rondom de winkel. Ik zal mij niet vervelen.
Bron: www.stylevision.nl Tekst: Style vision / Dominic Vleer